vineri, 29 octombrie 2010

Interviu cu Mihnea Blidariu



Mihnea Blidariu, membru al formatiei Luna Amara, si-a lansat pe 27 octombrie primul roman, numit "Playlist".
Am avut placerea de a-i lua un interviu in exclusivitate inainte de lansarea care a avut loc in Club A.


Trimbulind: Mihnea, diseara ai lansarea primului tau roman, numit „Playlist”. De ce „Playlist” si nu „Playboy” sau „Copiii cenzurii isi iubesc mama” ?
Mihnea: Ah, ce fain ca ma intrebi asta! „Copiii cenzurii isi iubesc mama” a fost asa.... prima mea incercare de proza, o chestie mai autobiografica; apoi am renuntat la ea ...
Era prea jurnal, prea personal ... A ramas pe undeva la Mihai, printr-un folder la Cluj.
„Playlist”, pentru ca eu vin din zona muzicala si pentru ca fiecare capitol are drept titlu cate o piesa muzicala care imi place mie foarte mult.
Trimbulind: Am inteles ca o sa le canti diseara.
Mihnea: Da, o parte, nu toate ... O sa fie 14 piese.
Trimbulind: Cateva exemple de piese ?
Mihnea: „Nobody” – Marilyn Manson, „The future” – Leonard Cohen, „Smells like teen spirit” – Nirvana, „Te simt” – Travka...
Trimbulind: Cei de la Travka sunt invitati diseara la lansare ?
Mihnea: Da. De fapt, Alexei si George de la Travka.
Trimbulind: Ai inceput cu poezia, ai continuat cu muzica, acum ai ajuns la proza.
Ce urmeaza? Pictura, sculptura?
Mihnea: Teatru. Asta chiar e in premiera, ai fost primul care m-a intrebat, asa ca iti spun tie primul. M-am intalnit zilele trecute cu un actor si cu un regizor din Cluj care vor sa faca teatru pe teme de poezie.
Trimbulind: O sa joci in piesa?
Mihnea: Intr-un fel. Practic, o sa fie un fel de one-man show ce o sa recite poezie, iar in spate va fi sustinut de muzica live. Muzica live va fi cantata de Luna Amara si probabil ca o sa si interactionam cu actorul si cu publicul. Deocamdata, alegem textele si muzica, iar undeva prin ianuarie-februarie speram sa se materializeze proiectul.
Trimbulind: Eu am aflat ieri de romanul tau, am dat un search pe internet si nu l-am mai gasit pe blogul tau. La ce ma pot astepta eu, care nu am citit nimic din el ?
Mihnea: In primul rand, o sa recunosti foarte multe personaje din realitatea romaneasca..
Trimbulind: Este inspirat din realitate?
Mihnea: Da. Unele personaje apar cu numele reale ... Gigi Becali, Funar, Andreea Marin si Stefan Banica.
Altele sunt sugerate, dar o sa le recunosti cu siguranta. Iar altele apar cu numele schimbate.
Trimbulind: Cunoscandu-te pe tine, ma astept la protest in acest roman.
Mihnea: Si asta, dar si speranta si iubire.
Trimbulind: Am fost in dimineata asta la protest. Protestam, protestam, dar s-a schimbat cu adevarat ceva? Ai observat in astia 10 ani de Luna Amara o schimbare in oameni datorata tie, voua?
Mihnea: Am mai fost intrebat asta. Nu stiu daca putem vorbi despre schimbarea unei generatii intregi. Ar fi frumos. Sunt oameni din generatiile mai tinere care gandesc altfel si vor altceva. Deocamdata suntem in minoritate, asta e clar. Si muzicala, si sociala. Dar eu am incredere ca vom reusi sa schimbam ceva, pentru ca intotdeauna minoritatile au facut diferenta. Majoritatea doar au urmat curentul. Sper sa fiu o particica a schimbarii si sper ca, pe masura ce trece timpul, vom fi tot mai multi.
Trimbulind: Romanul ti l-ai finantat singur?
Mihnea: Nu. Romanul este publicat de Editura de Pariuri Literare.
Trimbulind: In ultima vreme o multime de vedete din shou-biz au inceput sa scrie - Andreea Marin, Loredana etc. Acum, si Mihnea Blidariu.
Mihnea: Eu am ceva antecedente. Am publicat pana acum doua volume de poezie, am scris si publicistica - recenzii si cronici culturale.
Sunt multe sanse sa castige pariul cei de la Editura de Pariuri Literare.
Promovarea cartii se poate face si altfel. Cartea se poate vinde si la concertele Luna Amara, iar lansarile sunt neconventionale, cum, de altfel, o sa fie si lansarea din seara asta (n.r - miercuri 27 octombrie), in Club A.
Trimbulind: Daca ar fi sa alegi un singur mod de a te exprima, ce ai alege intre poezie, muzica si proza?
Mihnea: Nu pot sa aleg un singur mod de exprimare, din moment ce deja am trei. Cred ca, intr-un fel, forma de exprimare te alege pe tine ca artist. Vine asa, peste tine, si te indeamna sa o scoti la suprafata. Temele sunt comune, in mare parte - si in poezie, si in muzica, si in proza.
Fiecare dintre aceste trei forme de exprimare ajuta la potentarea unui anumit segment. In proza sunt mult mai cinic decat in poezie; in poezie sunt mai idealist cumva, iar in muzica sunt mai direct. Toate cele trei forme ma ajuta sa ma exprim ca un artist intreg.
Trimbulind: Ai mai multa libertate de expresie in proza decat in poezie sau in muzica?
Mihnea: Da. Cu siguranta. Muzica, de exemplu, te obliga sa faci anumite versuri in functie de metrica, de cadenta... Dar e cu atat mai frumoasa provocarea - si cu atat mai mare multumirea cand reusesti.
Trimbulind: „Playlist” este o carte despre apocalipsa Romaniei?
Mihnea: Da. Despre sfarsitul lumii in Romania. Sfarsitul lumii, in carte, vine asa ... foarte hollywoodian ... cu un meteorit care va lovi pamantul...
Trimbulind: Si eu care credeam ca vom muri de plictiseala…
Mihnea: :) Sper ca nu ... Eu am ales tema asta cu sfarsitul lumii pentru ca am observat ca, in ultima vreme, omenirea e foarte obsedata de Apocalipsa, de Armaghedon. In roman am vrut sa pun societatea romaneasca contemporana intr-o situatie extrema. Pentru unele personaje din carte e un pretext sa-si rememoreze intreaga viata, pentru altele, sa se revolte impotriva acestui sfarsit, iar pentru restul - sa il traiasca ca si cum nimic nu s-ar intampla.
Trimbulind: Nu crezi ca obsesia sfarsitului lumii e, de fapt, dorinta omenirii de uniformizare, de acoperire a diferentelor dintre oameni?
Mihnea: Foarte fain ca zici asta, pentru ca, la un moment dat, in roman se explica intr-un fel lucrul asta. Si anume, ca sfarsitul lumii e, de fapt, o metafora. Pentru noi, sfarsitul a inceput demult si mergem catre acest sfarsit. Continuam sa ne cosumam natura si sa ne consumam pe noi insine.
Trimbulind: De ce ai tinut sa ai romanul pe hartie? Pentru bani, pentru nemurire, pentru suflet?
Mihnea: Nu pentru asta. Pentru ca mie imi plac foarte mult cartile ... sa le tin in mana, sa le citesc ... E singurul motiv.
Trimbulind: Multumesc, Mihnea. Ne vedem diseara la lansare.
Mihnea: Cu placere. Te astept.

photo: Victor Dumitrescu

2 comentarii: